حلمي لجيل في المدرسة /الشاعر المبدع مدحت لطفى عبدالعال

حلمى لجيل فى المدرسه 
        ************
إحنا جيل أطفال حلوين 
إحنا ولاد وبنات غاليين 
إحنا هنا فى العلم بنسعى 
لأجل مانعمل يوم تغير
أنا دكتوره وأنا أستاذه 
وأنا ظابط واقف فى كمين 
أنا مهندس فى البترول 
وأنا مدير هنا فىةالتأمين 
وانا لاعب كوره فى النادى 
بحضر كل يوم تمرين 
وأنا معيده فى تعليم عالى 
بعمل أبحاث للغاليين
وأنا هعمل بحث ودراسه 
هتحل مشاكل ملايين 
وأنا بكره هبقى مشهوره 
ويكتبو عنى كتير مواويل 
وأنا بكره هلعب فى بطوله 
وأكسبها وأهديها للغير 
وأنا هحفظ قرأنا الغالى 
وبحفظه هاخد تكريم 
وأنا هخطب بكره فى المسجد 
وهعدل أفكار للغير 
وأنصحهم عادى ١٠٠ مره 
وأساعدهم على فعل الخير 
بوجودنا وحماسنا لبكره 
بإذن الله هيكون تغيير
وهنعلن فى بلدنا حكايه 
وروايه عن ناس غاليين 
                                       *********
تحياتى /
        مدحت لطفى عبدالعال

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

يافؤادي /الشاعر المبدع سالم ذنون شهاب.. العراق

يقول المرء فائدتي ومالي /الشاعر العراقي المبدع سالم ذنون شهاب

سجن موحش /الشاعرة المبدعه آمنه بنت وهب