مين /الشاعر المصري يحيى حسين

مين 
بقلمي يحيى حسين 

مين في الدنيا فيها
باقي 
وكل ما فيها فاني
زايل

فيها ناس عاشت 
وماتت
بس جم فاتوا
رسايل

قالوا فيها الدنيا
فانية 
جاهل وأتعشم 
في دنيا 

فيها قلوب الناس
معادن
تبرق وتصدي في
ثانية

منها الرخيص ومنها
الثمين
وياما صاحبنا
رسامين 

ولما عشقني بدر
الليالي
طلع النهار قالي
انت مين

انا مين 
انا الحبيب صاحب
 اليمين

انا اللي صونت
عهدي
حفرته على سطر
الجبين

انا اللي قلبي
عسجد
طينه تبر 
ثراه لجين

غلط في يوم 
وكتب بحبر
حبه ليكي وكان
أمين

لكن أنت 
مين 
يالي زرت 
الوتين

يالي جيتي 
غزيت قلبي 
وحركت فيه 
الحنين 

يالي كنت جنة 
حياتي
فيها الحبايب 
متجمعين 

أنت اللي 
مين 
يا حلم وتعب 
السنين 

أنت أكيد واحدة
تانية

زي الناس تبيع
في ثانية

زي الشوارع 
زي الدروب
زي الحياة

ودنيا فانية

يحيى حسين القاهرة 
31 يوليو 2021

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

يافؤادي /الشاعر المبدع سالم ذنون شهاب.. العراق

يقول المرء فائدتي ومالي /الشاعر العراقي المبدع سالم ذنون شهاب

سجن موحش /الشاعرة المبدعه آمنه بنت وهب