الشوارع تشتاق للهدوء مرة واحدة بعيداعن تلك الخطا المسرعة باتجاهات شتى وسير دون نهاية.. هي تشبه... الحياة... وتتمنى أن تشبه الموت لتنال لحظة ثبات أبدي تماما كحصى تغطي وجه الجزر المنفية في قاع الخيال...
قصيدتى في فاجعة تصادم قطارى سوهاج ********************************** (((( إلبس يا شعب )))) ******************* أتواب حرير وإلبس يا شعب نفس المصير والوضع صعب ليه الكلام دايماً كتير والفعل لأ ؟ ليه عندنا أزمة ضمير بيشِّل صدق ؟ ليه ينكسر جوانا حق ؟ ليه العداله بقت شعار وإتلجمت ؟ والجنه ليه قلبت بنار وإتحجمت ؟ الذنب مش ذنب البشر فى قلوب حجر ووشوش بتطوى كل صور المهزله من غير مشاعر دى الاراده مُعَطَّلَه لو يوم تدوِّى صرختك علشان تلاقى لُقمتك إبقى إفتكر إزاى مشيت وإزاى بصمتك يا جبان السكه شابت وإنحنت وإتعقدت كُل الأمور ليل الدجل قاد البخور عملك منيل يا بطل وملوش حلول جيلك خلاص سَلِّم نِمَّر وكل سِكَكُه إتقفلِّت واخرها قال أتواب حرير وإلبس يا شعب ******************************* الأديب الشاعر / أشرف فؤاد السمادونى
رفات العشق تحت رحمة الشجن وعنف المعانقة أتصبب لغة صارخة باحثة عن الأمان في الكتابة نحو هذا الزخم العاطفي المنحدر من رماد الكلمات ورفات العشق المحنط في القلب بقلم : سجراري بدرة رحمة
تعليقات
إرسال تعليق